svømning

Svømning skåner led, træner alle kroppens muskler og kan dyrkes af personer i alle aldre. Hvis du dermed har mod på at prøve noget nyt, er svømning det perfekte alternativ til f.eks. løb og cykling. 

Svømning er en af de motionsformer, hvor næsten alle kroppens muskler er i brug. Alene det at holde sig flydende og horisontal giver anledning til kalorieforbrænding. Modstanden i vandet giver en betydeligt større pulsstigning, end hvis du udførte samme bevægelser på land.

Svømning er helkropsarbejde, hvilket, som tidligere nævnt, vil sige at mange muskelgrupper i kroppen er i brug. Svømning er derfor lige så effektivt som f.eks. løb, men har dog den fordel at være langt mere skånsom for leddene.

Mange finder glæde ved svømning, da vandet er med til at køle kroppen ned, så du ikke får samme fornemmelse af overophedning som på land. Dette kan være specielt rart, idet vi går en tid i møde, hvor det kan være hårdt at dyrke motion, alene pga. temperaturen.

Læs også: Udendørs motion gør dig gladere

Du behøver hverken at være i specielt god form eller være specielt god til at svømme for at få noget ud af det. Det er dog nødvendigt med lidt vedholdende gå-på-mod, da det kræver lidt slid, at få de forskellige svømmeteknikker ind under huden.

Svømning er dog effektivt, hvad end du mestrer teknikkerne eller ej, idet du forbrænder kalorier alene ved at holde dig flydende i vandet.

Tab dig med Q Slank

Kæmper du en evig kamp mod de ekstra kilo? Du er langt fra den eneste, og nu kan du med SlankeDoktor få støtte og opbakning fra et af Danmarks største slanke-communities.

Q Slank er et samarbejde mellem Q og SlankeDoktor, og bliver du medlem her får du både personlig diætist og kostplan, Danmarks bedste kalorieberegner og adgang til over 5000 opskrifter online.

Vil du møde nye bekendtskaber samtidig med du smider de overflødige kilo? Så bliv medlem af Q Slank nu ved at klikke her

Når du er kommet i gang med svømmetræningen drejer det sig blot om at komme ind i en god og regelmæssig rytme Kan du beherske bare nogle enkle teknikker, der bringer dig fremad i vandet, vil du kunne svømme i kortere eller længere tid ad gangen.

Svømning – det perfekte alternativ

Svømning er godt for alle. Men især for personer med problemer i led, er svømning det perfekte alternativ til f.eks. løb el. lign. aktiviteter. Dette skyldes, at der ikke er nogen belastning fra noget underlag når man svømmer, som der f.eks. er ved løb. Svømning er derfor det perfekte alternativ til personer, som har problemer med led. 

Hvor kan man svømme?

Hvad end du er en garvet svømmer, har forsøgt dig enkelte gange eller blot ønsker at prøve kræfter med svømning, er der hold, der passer til dig. De fleste svømmehaller tilbyder i dag både gruppesvømning, vandgymnastik, water-walking og aerobic. Spørg i din lokale svømmehal, hvad der tilbydes dér.
I svømmehallen får du også god mulighed for at udvikle dig, idet du har en træner, der kan vejlede dig, således at du hele tiden udvikler dig.

I takt med sæsonen, kan du, indenfor de næste par måneder, benytte dig af en af Danmarks lange kysttrækninger, hvor der jo er rig mulighed for at svømme. Havet tilfører et ekstra aspekt i form af bølger og strøm, hvilket kun får dig til at forbrænde endnu flere kalorier. Husk, for en sikkerheds skyld, at have en makker med, når du bader i havet.  

Før du går i gang

Ved ophold i vand er temperaturen nemlig noget anderledes end i luften, og det påvirker varmeafgivelsen. Det vil sige, at der skal arbejdes mere for at holde varmen, når man er i vand, så du skal helst kunne holde dig aktivt i gang hele tiden for ikke at komme til at fryse.
Dette er dog anderledes i et decideret varmtvandsbassin, hvor temperaturen er så høj, at du ikke kommer til at fryse, selv om du fx ligger eller står stille i vandet og laver enkle øvelser.

Beklædningen er badebukser eller badedragt, og derudover anbefales det at bruge svømmebriller for at undgå røde og sviende øjne. Nogle svømmere har desuden behov for badehætte, næseklemme eller vat i ørene.

Hvor længe og hvor ofte?

Som tidligere nævnt er regelmæssighed i træningen vigtig. Motionssvømning tre gange om ugen er ideelt, men har du kun mulighed for at afse tid til at besøge svømmehallen en eller to gange om ugen, er det selvfølgelig bedre end ingenting.

Du skal helst kunne svømme mindst 300 meter med en enkelt eller højst to pauser indlagt for at få noget ud af det i vægtsammenhæng. Er du ikke i øjeblikket i stand til at svømme så langt, så fortvivl ikke af den grund - det kommer i takt med, at opbygningen af kondition og muskelstyrke bedres.

Byg din svømmetræning op gradvist, således at du hele tiden sætter dig delmål. F.eks. kan et mål være, at svømme 800-1000 meter på 8-12 uger.

Der er ikke nogen svømmeart, der er bedre end andre. Svøm på den måde du behersker eller befinder dig bedst ved. Alle kroppens store muskelgrupper arbejder lige godt ved de almindeligste svømmearter som brystsvømning, rygsvømning, crawl og rygcrawl. Behersker du flere svømmearter, er det dog en stor fordel at kunne variere træningen, hvilket gør det sjovere i længden.

Læs også: Yoga træning er en perfekt motionsform

Læs også: Trænings øvelser til hjemmet - kom igang hjemme i stuen

jorgeobe

nutrilett
VOKSENMOBNING
voksenmobning
Er du blevet mobbet i dit voksenliv, f.eks. i din omgangskreds eller på dit job?
Nej, aldrig
Det er hændt et par gange
Ja, det sker ofte
Jeg er blevet mobbet hele mit liv
Det er pinligt at indrømme, men jeg har selv mobbet andre
we vibe
jorgobe
Q shop
m2 lashes
Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk