Mattel lancerer Ashley Graham-formet Barbie

Og ja, den ellers voldsomt store ”thigh gap” er væk i den nye version.

Torsdag, 17. november 2016 - 14:00 - af Lindi Winkel

”Vi må alle arbejde sammen for at redefinere skønhedsidealet og fortsætte med at skubbe til grænserne, så vi sammen kan skabe en mere inkluderende verden,” sagde model Ashley Graham, da hun mandag afslørende den nye Barbie, som legetøjsfirmaet Mattell netop har lanceret.

Lårene skal mødes

For Graham var det vigtigt at være en del af processen, da den nye Barbie skulle skabes. Og lårene skulle altså røre hinanden.

”Jeg bad også om at få appelsinhud på – men det kunne desværre ikke lade sig gøre af tekniske årsager,” sagde Ashley Graham.

Læs også: Ashley Graham: "Enten er jeg for tyk eller for tynd"

Barbie betyder noget for unge pigers selvværd

Fordi Barbie-dukkens proportioner hidtil har været så langt fra virkeligheden har den populære dukke været under beskydning fra kritikere, der har ment, at dukkens udseende har haft en negativ påvirkning af unge pigers kropsopfattelse. Og måske har kritikken ikke været helt ved siden af.

I 2006 konkluderede et forskerhold, som havde kigget på om Barbie – eller Barbie-kropsidealet kom først, i hvert fald, at tidlig eksponering for usunde kropsidealer muligvis kan være medvirkende til, at unge piger får beskadiget deres kropsopfattelse.

Læs også: Endelig! Nu får Barbie kvindelige kurver

Rollemodeller gør en forskel

Og det gør en forskel, hvis man spørger Amalie Louise Juul – en af de kvinder, der er glade for, at Barbie, i hvert fald i denne nye Ashley Gramham-version, fylder lidt mere.

”Det taler til den usikre del af mig, som altid sammenlignede sig selv med andre kvinder og endte med at føle sig uværdig. Jeg tror virkelig, at hvis jeg var vokset op med rollemodeller som Ashley Graham og legetøj, som denne nye Barbie, ville de år have været nemmere,” skriver hun på Instagram.

Læs også: Video: Kropsidealer gennem 3.000 år

Se Ashley Graham tale om at elske sin krop