Derfor virker slankekuren ikke

Selv den mest effektive slankekur kan ende med slet ikke at virke, hvis du falder i en af disse slanke-fælder...

Synes du også, at du har været på slankekur for evigt – men kniber det med at se resultaterne? Så kan det være, at du simpelthen har grebet kuren forkert an. Websitet Sheknows.com har listet 10 fælder, som alle modarbejder dit vægttab.

Onsdag d. 18. februar 2015 - af Malene Fich Weischer, foto: All Over

1: Det hurtige vægttab
Der findes masser af mirakelkure, som alle lover et hurtigt vægttab. Men pas på med at hoppe på dem, for i virkeligheden gør de kun dit problem værre. Når du taber dig meget hurtigt ved ikke at spise noget særligt, er det første, du taber, muskelmasse. Det betyder, at du måske nok vejer lidt mindre, men fedtet og dermed det slappe maveskind, er der stadig.

Det andet problem er næsten værre, for når du får mindre muskelmasse, nedsætter du også din forbrænding. Det betyder, at når du på et eller andet tidspunkt hopper af kuren igen, så er din forbrænding så lav, at du langt hurtigere tager alt det tabte på - samt højst sandsynligt endda mere.

>> Tab dig med sund fornuft som drivkraft. Køb Per Brændgaards nye bog, Slankekurs, her



2: For meget fokus på vægten
Når du kommer gående ned af stranden i bikini, hvad ser andre folk så? Hvordan din krop ser ud eller hvilket tal, vægten viser, når du vejer dig? Det er nok det samlede indtryk af din krop, der vægter højst. Men hvad ser du selv på? Om du ser smuk ud i spejlet eller hvad vægten viser?

Alt for mange kvinder fokuserer alt for meget på, hvad vægten viser, og alt for lidt på, hvordan de rent faktisk ser ud. Og det giver et falsk (selv)billede. Taber du f.eks fem kilo fedt, men tager fem kilo muskler på ved at træne dem jævnligt, så vil du veje det samme, men din krop vil fremstå slankere og mere tonet. Så du kan ikke regne med tallene på vægten.

>> TEST DIG SELV: Hvor sund er du egentlig?



3: For meget kredsløbstræning
Kredsløbstræning er rigtig godt for mange ting, men selvom mange tænker, at det må være det bedste valg, når man gerne vil opleve et effektivt vægttab, så er det faktisk lige modsat.
I stedet skal du fokusere på intervaltræning og på muskelopbyggende træning. Jo større muskelmasse, du har, jo højere er din forbrænding nemlig - også mens du ikke træner.


>> Køb bogen "Skyhøj forbrænding" af Anna Bogdanova her


4: For lidt morgenmad
Du har med garanti hørt det før: Dagens vigtigste måltid er morgenmaden. Men ved du hvorfor den er så vigtig? Når du har sovet en god nats søvn, har du i princippet fastet i 7-8 timer, så når du vågner, har din krop behov for ny næring at tære på. Får den det ikke, begynder den i stedet for at nedbryde muskelmasse, hvilket svækker din forbrænding.


5: Slankepiller
I reklamerne ser det ud som om, at det er de rene mirakelkure, men du kommer aldrig til at tabe dig alene ved hjælp af en slankepille. Du skal samtidig lægge din kost om, så du indtager færre kalorier, samt røre dig mere. Så kan nogle af pillerne måske virke som en accelerator for dit vægttab, men det virker ikke uden en fornuftig livsstil ved siden af.

LÆS OGSÅ: Er du ved at miste motivationen?


6: For små måltider
Man hører som regel om, at det er for store portioner, der er årsagen til at det kniber med at tabe sig, men for små portioner er faktisk også et problem. Hvis du spiser for lidt i løbet af dagen, vil du højst sandsynligt komme til at spise for meget til aftensmad og om aftenen når du sjældent at få brændt kalorierne af.

I stedet skal du sigte efter minimum tre sunde måltider om dagen, samt holde to snackpauser. Så bliver du heller ikke fristet over evne af slikhylderne (ikke så meget, i hvert fald), når du er ude og købe ind sidst på eftermiddagen.

>> Man kan også tabe sig med hypnose. Få mere info om, hvordan det virker, her



7: For meget takeaway
I en travl hverdag kan den hurtige og nemme løsning tit være, at enten købe take away mad med hjem - eller simpelthen at spise ude. Problemet med det er, at du ikke selv har kontrol over, hvad der bliver puttet i din mad og derfor har du ingen anelse om, hvor mange kalorier, du reelt indtager.

Så vil du have gang i en effektiv slankekur, bliver du også nødt selv at lave mad - i hvert fald det meste af tiden.


>> Bliv slank med mad, der smager af noget! Ny kogebog fra Den Skaldede Kok!



8: Trøstespisning
Både mænd og kvinder - men især kvinder - har en tendens til at spise med følelserne. Har det været en hård dag på arbejde, har man skændtes med manden eller er børnene umulige, så føler man tit, at det er okay at smide sig i sofaen med kage/chokolade/chips… Hvad man nu godt kan lide. For det har man da fortjent oven på sådan en dag.

Det er bare ikke en særlig sund tilgang til mad og sker det ofte, at du trøstespiser eller bruger mad som et svar på dine følelser, så vil din slankekur højst sandsynlig ikke have nogen virkning. Så du bliver nødt til at bryde vanen med trøstespisning. Det er nemmere sagt end gjort, men det er noget, du skal være opmærksom på for at tabe dig.

LÆS OGSÅ: Ved du, hvornår du er mæt?


9: Manglende motivation
Hvor mange gange har du stået den 1. januar og lovet dig selv, at dette skulle blive året, hvor du ramte idealvægten? Og har du så nået idealvægten? Nej, næppe, for alt for tit ender de gode intentioner med at blive visket ud, og i stedet tager de gamle vaner over. Men hvis man ikke ændrer noget i sine kost og motionsvaner - og holder ved den ændring - så kommer man heller ikke til at tabe sig. Det handler om at holde fast.


10: For lidt søvn
Hvis du spiser og træner helt som du skal, og alligevel ikke taber dig, så prøv at kigge på dine søvnvaner. Et gennemsnits menneske skal have omkring otte timers søvn for at være helt udhvilet. Får du det?

Hvis ikke kan dette være grunden til, at du fortsat ikke taber dig. Når man ikke får nok søvn, øges ens stressniveau og samtidig hormonet Kortisol, hvilket kan modvirke dit vægttab eller direkte få dig til at tage mere på end normalt.


Læs hele artiklen fra SheKnows.com (på engelsk) her


Artiklen blev første gang publiceret på oestrogen.dk i 2013. Indeholder affiliate-links