Det bedste og værste mad du kan spise inden du går i seng

Foto: Shutterstock

Vi kender allesammen den lille sult, der i løbet af aftenen bliver større og større. Det gør da heller ikke noget at spise lidt mad, inden du går i seng. Du skal bare vælge det rigtige. Noget mad gør det nemlig sværere for dig at falde i søvn, og gør din søvn dårligere. Se listen her over hvad du skal udgå og hvad du med ro i sindet kan stille sulten med.

Tirsdag, 22. september 2015 - 13:14 - af Marie Krakau

Vi er mange der bliver småsultne inden vi skal i seng. Det sker ofte at man går ukritisk til værks og rækker ud efter chokoladen, resterne fra aftensmaden eller sodavanden. Men pas på, nogle af de produkter du måske propper i dig lige inden du skal sove, kan være med til holde dig vågen i længere tid og give dig en mere urolig søvn. PureWow har lavet en liste over hvilke fødevarer der er bedst og hvilket der er værst om aftenen. 

Læs også: Sådan plejer du parforholdet bedst

 

Denne mad skal du undgå at spise inden du går i seng:

Chokolade: Ja det er meget trist, men chokolade er ikke godt at spise inden sengetid. Chokolade indeholder spor af koffein, og et kemisk stof der stimulerer dig og gør dig langt mindre træt.

Ost: Det er især den gamle ost du skal holde fingrene fra, hvis du vil være sikker på at få din skønhedssøvn. Osten indeholder nemlig aminosyre der forøger hjerneaktiviteten, og dermed gør det sværere for dig at falde til ro.

Stærk mad: Mad som thai- eller kinesiske-retter med karry eller chili er slet ikke, hvad din mave har brug for inden du går til køjs. Man anbefaler at man seneste spiser meget stærk mad til frokost, da maden gør din mave urolig, hvilket forstyrrer din søvnrytme. 

Bacon: Kombinationen af et højt indhold af protein og et højt indhold af fedt kan give dig problemer med fordøjelsen og gøre din mave urolig, da det høje fedtindhold får den til at producere mere syre.

Tilmeld dig MitQ og få eksklusive fordele og rabatter. Det er helt gratis!

 

Denne mad må du gerne nyde inden du går i seng:

Mælkeprodukter: Mælkeprodukter er et rigtig godt valg, hvis du skal sove sødt hele natten igennem. Det er især i kombination med kulhydrater, at mælkeprodukter er gode inden du skal sove. Prøv f.eks. et glas mælk med et par kiks eller en skål havregryn med mælk.

Jasminris: Dit blodsukker vil stige lidt efter at have spist jasminris, men vil falde så snart du går i seng. Jasminris er bedre end andre ris og kornprodukter, når det kommer til at få dig til at falde hurtigt i søvn, da det har et højere glykæmisk indeks end resten.  

Mandler og valnødder: Bland lidt valnødder og mandler i en skål, som en erstatning for chokoladen eller vingummierne du normalt ville have taget som aftensnack. Nødderne indeholder stoffer der gør dig mere sløv og døsig, og du vil have nemmere ved at falde i søvn, når hovedet rammer puden.

The med mint: Du kender nok godt følelsen af, at en god kop the kan gøre dig dejligt træt og behageligt tilpas. The med mint er ekstra effektiv da mint indeholder naturligt sløvende elementer.  

Læs også: Lær at tænke positivt om dig selv

 

FÅ DE NÆSTE TRE NUMRE AF Q FOR KUN 99 KR.:

Læs alt om