Din seng kan gøre dig søvnløs

Din seng kan blive forbundet med søvnløshed, men vil du sove godt igen, skal du blive liggende.

Fredag d. 16. marts 2012 - af Trine Fisker, Newsdesk, Aller Media, Foto: All Over Press

Et knust hjerte, alvorlig sygdom i familien eller en usammenhængende økonomi kan være skyld i, at man ikke får sovet de timer, man egentlig har brug for. Og de mange tanker og bekymringer, der kværner rundt i hovedet, kan faktisk resultere i, at man i en lang periode vil opleve at lide af søvnløshed, forklarer Jan Ovesen, der er overlæge ved Scansleep og specialist i søvnmedicin til Alive.dk.

- Det er helt rimligt og naturligt, at folk, der i en periode oplever personlig stress i forbindelse med eksempelvis ulykkelig kærlighed, alvorlig sygdom eller en uholdbar økonomisk situation, reagerer med søvnbesvær. Men hvis man oplever at have søvnbesvær på grund af personlig stress i tilpas lang tid, kan det faktisk udvikle sig til, at søvnbesværet bliver udløst af sengen og ikke af de personlige problemer, forklarer han og uddyber.

- Helt ubevidst begynder kroppen at opfatte sengen som den faktor, der aktiverer søvnbesværet. Gradvist begynder kroppen altså at associere sengen med søvnløshed og dermed bliver søvnløsheden aktiveret af sengen. Og så kan man ende med at døje med søvnbesvær i meget lang tid, hvis man ikke gør noget ved det, siger Jan Ovesen.

Skift ikke sengen ud med sofaen
Og selv om mange af de personer, der ikke kan falde i søvn i sengen, sandsynligvis vil vælge at sove et andet sted end i sengen for at få indhentet den tabte søvn, så skal de faktisk gøre lige netop det modsatte, lyder rådet fra Jan Ovesen.

- Hvis man vil sin søvnløshed til livs, så må man ikke sove i løbet af dagen, ligesom man ikke må sove andre steder end i sin seng. Man skal altså ikke begynde at sove på sofaen i stedet, understreger han.

Derudover skal man - selv om man er træt - ikke gå tidligere i seng, end man plejer. Det vil blot forværre situationen.

- Nogle vælger at gå tidligere i seng, men så ender det med, at de ligger søvnløse endnu længere tid i sengen, og det er faktisk med til at understøtte, at sengen udløser søvnløsheden. Så går man tidligere i seng end normalt, vil man faktisk forværre situationen. Derimod skal man gå væsentligt senere i seng, end man plejer, så man er så træt, at man ikke har svært ved at falde i søvn, når man lægger sig, siger han og forklarer, at der sagtens kan være tale om en til to timer senere, end man plejer.

- Det, man opnår, når man går senere i seng, er, at den aktiverende effekt som sengen har, bliver svagere og svagere, og på sigt kan man stille og roligt få stabiliseret sin søvn. Men det kan godt ende med at tage flere måneder, før man er tilbage til en normal søvn, siger han.


Er du i tvivl om, om du sover nok i løbet af natten? På Alive.dk kan du finde syv tegn på, at du sover for lidt.

For lidt søvn påvirker dit humør, og derfor er det vigtig at få sovet nok i løbet af natten. Og dine børn skal sove meget mere end voksne mennesker. På Mama.dk kan du se, hvor meget søvn dine børn har brug for.