Jo, du kan godt spise dig til et yngre udseende. Det mener i hvert fald Thorbjörg Hafsteinsdottir. Læs hendes gode råd her.

Sådan spiser du dig til et yngre ansigt

Kosten betyder rigtig meget for, hvordan huden i dit ansigt ser ud|her får du 7 råd fra eksperten der giver dig smuk hud gennem hele livet.

Det er bestemt ikke godt for vores figur at vi spiser slik, kage eller chips, men faktisk er det ikke kun vores figur og vægt det påvirker. Udover at det måske giver en vægtstigning, kan det faktisk også påvirke vores hud.

Thorbjörg Hafsteinsdottir, der er ernæringsekspert, forfatter til boge "10 år yngre på 10 uger" og som netop har holdt oplæg ved årets FEMINA-messe, peger på, at vores liv kan ses i vores ansigt, og det gælder alt fra mad og motion til selvtillid, glæde, nedture og succes.

Derfor handler det altså om at påvirke nogle af disse faktorer, hvis huden skal blive pæn, glat og uden urenheder.

Thorbjörg Hafsteinsdottir giver her syv gode råd til, hvordan du får en pænere hud i ansigtet:

JorgObé scrub
Køb JorgObé ansigtsscrub her

1. Plej din hud

Det er rigtig vigtigt at pleje sin hud og vaske den morgen og aften. Sørg også for at give din hud en peeling et par gange om ugen, så du får skrubbet de døde hudceller væk.

Husk at fugte med en creme, som gerne må indeholde gode sager såsom antioxidanter eller E-vitamin.

Find her din hudtype og få styr hordan du plejer din hud type bedst

2. Dyrk motion

Når du dyrker motion, sætter det gang i systemet, så du får flere affaldsstoffer ud af kroppen i stedet for, de sætter i kroppen og dermed også huden.

3. Vær glad

Det er godt for kroppens sundhed, når du er glad. Det udløser endorfiner og serotonin, som begge har en positiv effekt på dit velbefindende.

Spis evt. lidt mørk chokolade, hvis det gør dig glad. Mørk chokolade indeholder faktisk også antioxidanter, der er gode for huden.

4. Drik masser af vand

Sørg for at drikke vand nok. Du skal mindst have halvanden liter vand om dagen, og om vinteren er det faktisk ekstra vigtigt at huske at drikke nok vand, fordi luften er tør, og vi er typisk ikke så tørstige som om sommeren. Dyrker du motion, skal du naturligvis drikke mere.

Hold det dog gerne under fire liter om dagen, da et højere vandindtag kan skylle vigtige mineraler i kroppen ud.

Overvind sukkertrangen med 3 vigtige råd fra eksperterne

5. Gå efter antioxidanterne

Gå amok i antioxidanter fra f.eks. grøn te eller bær. Sørg for at få C-, D- og E-vitamin og zink, så der er masser af vitaminer og mineraler til din krop og hud.

6. Få lidt fedtstoffer

Der er ingen grund til at være helt fedtforskrækket, for kroppen har brug for fedt. Thorbjörg Hafsteinsdottir anbefaler, at man spiser lidt hørfrøolie dagligt, så huden får fugt indefra, og gerne også masser af fed fisk.

7. Spis rodfrugter

Det er rigtig sundt at spise rå, bagte, kogte eller stegte rodfrugter, for de indeholder nemlig hyaluronsyre, som tilfører huden fugt og stabiliserer og nærer kollagen i huden. Det forebygger rynker og andre aldringstegn, og det beskytter i øvrigt også mod frie radikaler.

Kaffe afhængig? Få hjælp til at komme ud af din kaffe afhængighed her

Få mange flere sundhedstips med Q nyhedsbrev og tilmeld dig her

Q abonnement