Sådan spiser du efter din kropsform

Sådan spiser DU efter din kropsform

Spis efter din kropsform og tab dig én gang for alle, se hvordan DU gør i denne artikel

Giver din slankekur ikke resultater, skønt din veninde smed 10 kilo med samme metode? Ny bog påpeger, at vi skal spise efter kropsform for at komme kiloene til livs.



Forfatter var selv tyk

Dengang personlig træner Michelle Nørgaard Kristensen, der blandt andet har hjulpet skuespillerinderne Sonja Richter og Birgitte Hjort Sørensen til at komme i den rette filmform, var teenager, var det en daglig kamp imod kiloene. Trods en aktiv livsstil og stor interesse i sport, var den unge Michelle ikke videre slank, og det var en gåde, hvorfor det fornuftige liv ikke førte til et slankere udseende:

Kostplan til din kropsform

Du kan på Q.dk se en minikostplan til netop din kropstype og læse mere om den test, som bananen skal lave for at finde sin skjulte kropsform
Pæren's mini kostplan

Æblet's mini kostplan

Ta banan testen her

"Jeg har altid været tyk, også som lille og buttet helt op til 18-årsalderen. (…) De lavede marmelade uden sukker, lavede slikaftener om til frugtaftener, lavede fedtfattige kager og fedtfattig mad samt bagte brød med masser af fuldkorn i."


Formen på kroppen er vigtig

Frustrationen blev med årene til forundring, hvorfor var det sådan, at nogle kunne tabe sig med en specifik kur, mens andre ingen effekt fik af den samme metode? Svaret var ganske enkelt, at forskellige kropsforme har forskellige ernæringsmæssige behov. Overordnet findes der tre kropsformer; pæren, æblet og bananen. I tillæg til kosten er træning baseret på ens kropstype også noget, som Michelle Nørgaard Kristensen varmt anbefaler:

"Alt efter, om du er pære, æble eller banan, skal du spise og træne forskelligt for at komme af med det overflødige fedt".


Få din egen mini stenalderkostplan på Q.dk




De tre kropsformer og deres ernæringsbehov

Pære kropsform

Kostplan til pære kropsform

Pæren er kendetegnet ved at have de største fedtdepoter på den nedre del af kroppen. Det er hofterne, numsen og lårene at tyngden ligger på, hvorimod overkroppen ofte er spinkel eller forholdsmæssig lille i forhold til den nedre del af kroppen. Kostsammensætningen for den pæreformede kvinde skal indeholde kulhydrater og mindre fedt.

Det anbefales, at sojabaserede og raffinerede fødevarer holdes på et minimum. Det fremmer produktionen af det kvindelige kønshormon østrogen, som "pæren" producerer mere af end de andre typer, og det får fedtet til at sætte sig. Træningen bør målrettes efter at få styrket overkroppen og minimere fedtdepoterne på underkroppen, så det samlede udtryk bliver mere harmonisk.

Æble kropsform

Kostplan til æble kropsform

Den æbleformede derimod fylder mest på midten af kroppen. Vægten sætter sig på maven, og taljelinjen er ikke defineret. Ofte har æbleformen tynde ben og flad bagdel. Hvis en æbleformet kvinde skal tabe sig skal der skæres markant i kulhydraterne.

Derimod er sunde fedtstoffer og proteiner vigtige i kosten. De æbleformede kvinder har svært ved at styre deres blodsukker, og cellerne tager ikke så godt imod store mængder glukose, der stammer fra kulhydrater. I stedet sætter det sig som fedt på maveområdet.
Træningen skal fokusere på at styrke ben, balder og mave, samt at mindste fedt på overkroppen generelt.

Banan kropsform

Kostplan til banan kropsform

Hvis du ikke kan nikke genkendende til nogen af de to andre typer, er der god sandsynlighed for, at du er bananformet. Vægtforøgelsen sætter sig jævnt over hele kroppen, og ved vægttab bliver kroppen ofte atletisk.

Udfordringen for bananen er, at man enten kan spise optimalt som enten pæren eller som bananen. Michelle Nørgaard Kristensen anbefaler en testperiode, hvor man til sit morgenmåltid prøver at spise som enten æblet eller pæren. Træningen skal sætte ind over hele kroppen, så muskelmasse udvikles over hele kroppen.



Tag testen her og find ud hvilken kostplan DU skal følge


Tab dig eller slut fred med den du er

Det vigtigste budskab som Michelle Nørgaard Kristensen har, er at hvis man virkelig én gang for alle vil af med de ekstra kilo, skal der en livsstilsændring til, og at en del af det at få sin drømmekrop, kræver afsavn. Hvis man ikke vil det, skal man hellere lære at elske sig selv, som man er:

"De fleste mennesker har ikke problemer med at tabe fedt, men de har store problemer med at holde det fedttab, de har præsteret.(…)Er du klar til at sige nej tak i hverdagen til noget af den mad, du virkelig elsker(…)Hvis ikke, så er det helt fair og forståeligt - men så vil jeg gerne have, at du aldrig mere brokker dig over, hvordan du ser ud"

Kilde: Michelle Nørgaard Kristensen: Er du pære, æble eller banan? Forlaget Lindhardt og Ringhof. Bogen kan købes her

Læs også : Thomas Rodes kostplan