Atjuu! Sådan undgår du forkølelse og influenza

Undgå forkølelse og influenza med disse gode råd og kosttilskud
Foto: Shutterstock

Disse gode råd kan være opskriften på at holde sæsonens irriterende makkerpar, forkølelse og influenza, på sikker afstand.

Onsdag, 2. november 2016 - 11:30 - af Christina Forsberg

Først og fremmest er det vigtigt at skelne mellem forkølelse og den mere alvorlige influenza. Det er nemlig to forskellige vira, der forårsager vores ubehag og sengeliggende tilstand.

Desuden lyder tommelfingerreglen, at influenza opstår hurtigt, bliver fulgt af feber, hovedpine og tør hoste, hvorimod forkølelse udvikler sig over nogle dage, men ikke giver feber eller hovedpine. Til gengæld nyser og hoster man slim op.

Læs også: Influenza - dét sker der i kroppen

Undgå forkølelse og influenza

Der er noget du selv kan gøre, for at undgå vinterens væreste makkerpar: 

1. Sørg for, at have en god håndhygiejne, da forkølelses- og influenza-virus er yderst smitsom.

2. Hold dig varm. Ikke fordi kulde i sig selv gør dig syg, men fordi virus bl.a. har nemmere ved at overleve og udvikle sig, når du fryser.

3. Få en god søvn, da dette styrker immunforsvaret - og sørg for at være afstresset generelt.

4. Bevæg dig mindst 45 minutter dagligt, da dette styrker din modstandskraft.

5. Sørg for, at dine D-vitamin-depoter er fyldt op. Vi kan komme til at mangle D-vitamin om vinteren, når vi ikke bliver udsat for sol. D-vitamin er vigtigt for at styrke immunforsvaret. Fås bl.a. som tabletter.

6. Echinacea (rød solhat) styrker beviseligt immunforsvaret – fås bl.a. som dråber, Echinaforce fra A. Vogel eller som velsmagende te fra Pukka. Dog skal man ikke tage det, hvis man har f.eks. en autoimmun sygdom, da det kan overstimulere dit immunforsvar.

7. Hvidløg har en virus- og bakteriedræbende effekt, og kan tages i pilleform, hvis man ikke har lyst til at have konstant dårlig ånde. 

8. Størstedelen af immunforsvaret sidder i tarmene, så holder du dem sunde og i balance, er du også godt rustet mod sygdomme og vira i vinterperioden. Tag f.eks. et mælkesyrebakterie-tilskud, spis A-38 eller fermenterede madvarer, som f.eks. surkål.   

Læs også: Forkølet? Disse råd virker lindrende

Læs alt om